استاندارد ملی «مرمت قالی- ویژگی‌ها و آیین کار»

عنوان استاندارد: صنایع دستی – مرمت قالی- ویژگی‌ها و آیین کار
(Handicrafts – Rug mending – Specifications and Code of practice)
شماره‌ی مثبتلی: 21602
چاپ اول: 1395
مشخصات ظاهری: 34 صفحه، رنگی/ دارای تصویر و جدول.
محل انتشار: وب‌سایت سازمان ملی استاندارد ایران (برای دریافت فایل پی.دی.اف.، این‌جا کلیک کنید)
کارفرما و ناظر: سازمان ملی استاندارد ایران
مجری: عباس رحیمی

روش گردآوری داده‌ها: میدانی – کتابخانه‌ای
منابع:
– گفته‌های مرمت‌کاران فرش پیرامون ابزارها، مواد اولیه، محصولات و جنبه‌های مختلف مرمت قالی
– مشاهده و بررسی در رشته‌ی مرمت قالی
– اربابی، بیژن، مرمت قالی و زیرانداز، چاپ دوم، تهران، دانشگاه هنر، 1390

فهرست مطالب:
– پیش‌گفتار
– مقدمه
1- هدف و دامنۀ كاربرد
2- مراجع الزامی
3- اصطلاحات و تعاریف
4- ابزار‌های تولید
5- ویژگی‌‌های مواد اولیه
6- آیین کار

دبیر: عباس رحیمی (کارشناسی صنایع دستی / کارشناسی ارشد عکاسی)؛ عضو هیئت علمی دانشگاه / موسسۀ پژوهش هنر برزان
رئیس: حمیده حقیقی (کارشناسی ارشد پژوهش هنر)؛ موسسۀ پژوهش هنر برزان
سایر اعضای کمیسیون‌های فنی:
ویراستار: فریده مواجی (کارشناسی مهندسی کشاورزی) رئیس ادارۀ نظارت بر اجرای استاندارد ادارۀ کل استاندارد استان بوشهر
– مینا دائی (کارشناسی ارشد شیمی)؛ کارشناس- ادارۀ کل استاندارد استان خوزستان
– فاطمه رنجبر، (کارشناسی صنایع دستی)؛ کارشناس- سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
– حسین علوی (دیپلم)؛ مرمت‌گر قالی- عضو مستقل
– افسانه قانی (دکترای پژوهش هنر)؛ عضو هیئت علمی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد
– ابراهیم گودرزی (کارشناسی ارشد فرش)؛ مدیرعامل- شرکت فرش گودرزی
– اکبر گلزاده (دیپلم)؛ مرمت‌گر قالی- عضو مستقل
– مهدی نادعلی (کارشناسی فرش)؛ کارشناس- موسسۀ پژوهش هنر برزان

معرفی مرمت قالی، هدف و دامنه‌ی کاربرد استاندارد:
مرمت قالی، مجموعه‌ای از روش‌ها است که در آن‌ها، برمبنای اصول علمی و تجربی، عیب‌های قالی مانند پوسیدگی، سوختگی، بیدزدگی، پارگی، پوسیدگی شیرازۀ قالی، ازبین‌رفتن چله، رنگ‌پریدگی نخ‌‌ها، سایش و مانند این‌ها اصلاح می‌شود. همچنین، برخی از عملیات تکمیلی قالی‌ مانند ریشه‌بافی، پرداخت و چرم‌دوزی توسط مرمت‌گران انجام می‌شود.
در سده‌ی بیستم میلادی، با افزایش اهمیت اشیای فرهنگی، علم مرمت آثار هنری پیشرفت چشم‌گیر کرده و در اغلب کشور‌های پیشرفته دارای جایگاه دانشگاهی شد و شیوه‌‌های مرمتی قدیمی، با گذشت زمان تغییر کرد. امروزه، جدیدترین شیوۀ مرمت قالی، این است که نباید با روش‌های تجاری و بازاری، عیب‌های قالی پنهان شود بلکه باید با استفاده از اصول منطقی و با ظرافت و احتیاط کامل انجام شود، اقدام به مرمت دقیق قسمت‌های آسیب‌دیده شود.
به‌دلیل افزایش بهای قالی‌های دست‌باف و افزایش گرایش به دست‌بافته‌ها در سال‌های اخیر، مرمت قالی بیش از پیش مود توجه قرار گرفته‌است. ازسوی دیگر، قالی دست‌باف مهم‌ترین محصول هنری کشور محسوب شده و دارای ارزش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. مجموع عوامل ذکرشده، تدوین استاندارد‌ ملی مربوط به مرمت قالی را به‌منظور حفظ و توسعۀ آن، ضروری ساخته‌اند.
هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی‌‌های ابزار‌های کار، مواد اولیه و آیین کار مرمت قالی دست‌باف است.
این استاندارد برای مرمت انواع قالی دست‌باف کاربرد دارد.
این استاندارد برای‌‌ مرمت سایر دست‌بافته‌های بدون پرز کاربرد ندارد.

به بالای صفحه بردن